HMAK teki Eramus+ -liikkuvuusmatkan Ranskaan, Pariisiin toukokuussa 2026. Tähän artikkeliin on kerätty opiskelijoiden kokoamia ajatuksia matkasta. Loput julkaisut löytyvät Thinglinkistä: Helsingin Maalariammattikoulun opiskelijat Erasmus-vaihdossa — ThingLink
Sara
Erasmusliikkuvuus Pariisissa
Teimme viikon mittaisen matkan Pariisiin toukokuussa 2026. Matkalle lähti kahdeksan opiskelijaa ja kaksi opettajaa Helsingin Maalariammattikoulusta. Pariisin päässä meitä opasti Artemisia Formation koulun opettaja. Hän toimi matkaoppaanamme ympäri kaupunkia kolmena päivänä ja piti ryhmällemme yhden päivän mittaisen workshopin koululla.
Vierailimme Pariisin monissa Pariisin suosituimmista kohteista: Saint-Germain-des-Prés’n luostarissa, Notre Damen katedraalissa, Le Petit Palais-taidemuseossa, Eiffel-tornilla, Versailles’n palatsilla ja puutarhassa sekä Louvressa. Kiitos oppaamme saimme todella paljon tietoa kohteista: niiden historiasta, arkkitehtuurista, aikakausista ja kunnostuksesta. Vierailtavat kohteet suunniteltiin yhdessä ennen reissua. Restauroinnin opiskelijana koin kohteet erittäin mielenkiintoisina, sillä ne poikkeavat vastaavanlaista kohteista Suomessa kulttuurierojen vuoksi. Ranskan arkkitehtuurissa näkyy paljon roomalainen ja kreikkalainen aikakausi sekä katolilaisuus kirkoissa. Suomen kulttuurihistoria painottuu rakennuksia ja uskontoa enemmän luontoon. Tämä ei ole mikään ihme, sillä maidemme historiat ovat todella erilaiset, ennen kaikkea myös maidemme ikien puolesta.
Saimme kokea yhdenpäivän ranskalaisen opettajan ohjaaman workshopin kultauksen saloihin. Itse olen restauroinnin opiskelijana päässyt harjoittelemaan siirtometallien käyttöä myös HMAK:ssa. Oli kuitenkin erittäin mielenkiintoista seurata päivän kurssia alaan erikoistuneen opettajan ohjauksessa. Päivä oli suunniteltu hyvin niin toteutuksellisesti kuin aikataulullisesti. Koko ryhmämme keskittymisen huomasi teoriaosuuden jälkeiselläkin hiljaisuudella. Saimme ihanat omatekemät matkamuistot ja uutta osaamista.
Minulle Pariisi on jo tuttu kaupunki. Olen vieraillut kaupungissa useasti nuorempana ja olin viime syksynä Pariisissa vaihto-opiskelemassa kuukauden Artemisia Formationissa. Itse pidän ranskalaisesta kulttuurista, johon olen tutustunut siellä asuessani. Minulle myös matkustaminen on tuttua. Minun tehtäväni reissulla oli toimia kääntäjänä ranskasta suomeksi. Opin paljon vierailemistamme kohteista, mutta ennen kaikkea oman alani ammattisanastoa ranskaksi. Yllätyin positiivisesti siitä, miten pystyin kääntämään opastusta kielestä toiseen. Käännökset muuttuivat nopeammiksi tuottaa ja sulavammaksi päivien myötä. Vaikka olin matkalla mukana opiskelijana, koin harjoittavani taitoja matkaoppaan ja kääntäjän roolissa. Karttunut ranskankielinen ammattisanastoni auttaa minua myös etsimään restauroinnin harjoittelupaikkaa Ranskasta.
Reissu oli kaikin puolin onnistunut, opettavainen ja ihana!
Bises, Sara
Sallan matkatarina
Saavuimme Pariisiin sunnuntaina illalla, joten ensimmäisen päivän ohjelmassa olikin vain ruokapaikan löytäminen.
Maanantaina pääsimme vierailemaan vastaanottavassa koulussa Artemisia Formationissa. Tiloissa oli nähtävillä mm. upeita opiskelijoiden tekemiä seinämaalauksia. Ruokatauolla vierailin parin metropysäkin päässä Sacre Creun kirkossa ja pääsin myös ajelemaan paikallisella funikulaarilla. Iltapäivällä jouduin skippaamaan Notre Damen esittelyn, sillä menin käymään Eiffel tornin huipulla. Vettä satoi tietenkin kaatamalla, joten näkyvyys Pariisin ylle ei ollut paras mahdollinen. Silti kokemus oli vaikuttava.
Tiistaina vierailimme Petit Palais taidemuseossa. Teokset olivat upeita, mutta suurimman vaikutuksen teki itse rakennus koristeluineen. Illalla innostuin etsimään kuntosalin ja sain treenit tehtyä.
Keskiviikkona oli vuorossa kultauksen harjoittelu Artemisiassa. Tekniikka oli minulle uusi, mutta onnistuin jonkinlaisen koristekuvion saamaan aikaiseksi. Myöhemmin kävin vielä opastetulla kierroksella Pariisin katakombeissa. Tunnelit tunnetaan parhaiten siitä, että sinne on aikoinaan siirretty Pariisin täyttyneiltä hautausmailta valtava määrä luita.
Torstaina lähdimme Versaillesin palatsiin hieman Pariisin ulkopuolelle. Versailles oli oma esitelmä kohteeni, joten olin tutustunut siihen ennen matkaa. Hauska yksityiskohta oli, että palatsin kunnostuksessa on käytetty suomalaisen Uulan maaleja. Palatsin läpi tamppaus oli suoritus itsessään sen valtavan koon takia. Lisäksi palatsin puutarhassakin riitti lääniä ja voimien loputtua osa jäikin ensi kertaan, jos silloin olisi varaa vuokrata golf kärry ja huristella menemään Marie Antoinetten jalanjäljissä.
Perjantaina vuorossa oli Louvre, josta löytyikin osastoja joka lähtöön. Mona Lisakin tuli nähtyä. Iltapäivälle sovittu yhteisruokailu ei vähemmän yllättäen ihan toteutunut, mutta sain sentään ilmaisen ruuan salaatista löytyneen madon ansiosta. Illalla osallistuin Paris Roller tapahtumaan vuokrapyörällä. Oli siistiä ajella pitkin öistä Pariisia, kun liikenne pysäytettiin reitin varrelta. Lähes yhtä siistiä oli pyörää palauttaessa pelätä henkensä edestä autojen seassa riemukaarta ympäri ajaessa.
Lauantaina koitti kauan odotettu vapaapäivä, kun ei tarvinnut pööpöillä ryhmän mukana mihinkään. Aloitin rästihommilla, käymällä Notre Damessa. Jokilaivakahvien jälkeen siirryin hotellin läheiseen puistoon syömään eväitä, kun sääkin sateisen alkuviikon jälkeen suosi ja lämpötila oli hyvin kesäinen. Illemmalla lähdin tutustumaan Bastillen alueeseen. Sain kirjoitettua viimeiset postikortit ja bongattua ensimmäiset ja ainoat rotat. Kävelin vielä Seine joen vartta keskustaan ja illallistin katsellen pimenevää Pariisia.
Sunnuntaina lähdimme lentokentälle jo neljältä aamulla.
Shapoorin matkatarina
Maanantaina menimme Pariisiin Suomalaisen ryhmän kanssa. Meidät otettiin hyvin vastaan. Tapasimme ystävällisin opettajan, jonka nimi oli Shanta. Kävimme työpajassa ja katsomme heidän töitänsä. Työt olivat erittäin hienoja.
Tiistaina kävimme pienessä palatsissa. Siellä oli paljon vanhoja historiallisia tavaroita. Kävimme myös Eiffelin tornissa.
Keskiviikkona teimme kultasepän töitä työpaikassa. Kävimme myös kuninkaallisessa palatsissa ja puutarhassa. Puutarha oli oli kaunis ja rauhallinen paikka.
Perjantaina vierailimme suuressa museossa Pariisissa. Museo oli erittäin iso ja mielenkiintoinen.
Tämä matka auttoi meidän oppimista. Opimme uusia asioita ja voimme olla vielä parempia opiskelijoita. Olen myös kiitollinen Helsingin Maalariammattikoululle, koska saimme mahdollisuuden matkustaa Pariisiin. Toivon, että voin osallistua tällaisiin matkoihin myös tulevaisuudessa.